Jaką wybrać licencję zaczynając przygodę z lataniem?
Pewnie nie raz się zastanawialiście jaką licencję wybrać i skąd się biorą różnice w cenach. Przede wszystkim na koszt uzyskania licencji wpływa ilość godzin jaką musimy spędzić w powietrzu, a także czas szkolenia teoretycznego. Wybór szkolenia należy rozpocząć od określenia czy planujemy rozwijać swoje umiejętności i do jakiego rodzaju lotów używać naszych samolotowych uprawnień.
Świadectwo Kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego (UACP) to najtańsza z możliwych opcji finansowych, zarówno pod względem kosztów szkolenia jak i wynajmu samolotu, ale też co do zakresu opanowanego materiału niestety najmniej korzystna. Według przepisów posiadając UACP możemy lecieć samolotem, który nie przekracza 495kg maksymalnej masy startowej (MTOW) i zabiera nie więcej na pokład niż dwie osoby. Ponadto posiadając uprawnienia do lotów ultralekkimi samolotami nie mamy uprawnień do wlotu w przestrzeń kontrolowaną, czyli na lotniska komunikacyjne. Kolejnym minusem jest także brak możliwości poszerzenia swoich uprawnień lotniczych o chociażby loty nocne. Gdybyśmy posiadając takie świadectwo kwalifikacji zdecydowali się na zdobycie licencji pilota LAPL lub PPL, nasz dotychczasowy nalot będzie uhonorowany tylko w ilości 10 godzin. Co ważne świadectwo kwalifikacji UACP w wielu krajach UE nie jest w ogóle uznawane.
Licencja pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL uprawnia nas do niezarobkowych lotów, na samolotach jednosilnikowych lądowych o maksymalnej masie startowej 2000kg i o ilości miejsc na pokładzie nie większej niż 4. Szkolenie praktyczne niewiele dłuższe niż na ultralekkie, ale za to możemy zdobyć kolejne uprawnienia, a nasz nalot zdobyty na samolotach tak zwanych lekkich zalicza się na poczet kolejnych licencji. Z licencją pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL możemy zdobyć uprawnienia do lotów nocnych jak i loty międzynarodowe w rejonie UE przy zaliczonym egzaminie ze znajomości języka angielskiego ICAO Level 4. Koszt LAPL jest niewiele większy od świadectwa kwalifikacji, a zyskać możemy sporo.
Licencja pilota samolotowego turystycznego PPL uprawnia nas do wykonywania lotów na samolotach jednosilnikowych lądowych o maksymalnej masie startowej aż 5700kg i nie ma ograniczeń co do liczby miejsc na pokładzie naszego statku powietrznego! Jest natomiast najdroższą z pierwszych licencji samolotowych. Loty w przestrzeni kontrolowanej możemy wykonywać i tak jak w przypadku licencji LAPL możemy uzyskać uprawnienie do lotów nocnych, a przy zaliczeniu egzaminu ze znajomości języka angielskiego ICAO Level 4 granice państwowe nie są dla nas ograniczeniem. Jest to najlepszy wybór jeżeli chcemy dążyć do otrzymania licencji pilota zawodowego CPL lub licencji pilota liniowego ATPL.
Poniżej zamieszczamy tabelę w której są zestawione wymagania kursowe, ograniczenia wynikające ze świadectwa kwalifikacji czy licencji pilota.
L.p. |
UACP |
LAPL(A) |
PPL(A) |
|
1. |
Szkolenie teoretyczne (liczba godzin) |
60 |
100 |
100 |
2. |
Szkolenie praktyczne (minimalna liczba godzin) |
28 |
30 |
45 |
3. |
Maksymalna masa startowa statku powietrznego (kg) |
495 |
2000 |
5700 |
4. |
Maksymalna liczba miejsc w statku powietrznym |
2 |
4 |
brak ograniczeń |
5. |
Zaliczenie nalotu na poczet innych licencji |
max 10godzin nalotu |
tak |
tak |