SKYWAY

ośrodek lotniczy

Jaką wybrać licencję zaczynając przygodę z lataniem?

Pewnie nie raz się zastanawialiście jaką licencję wybrać i skąd się biorą różnice w cenach. Przede wszystkim na koszt uzyskania licencji wpływa ilość godzin jaką musimy spędzić w powietrzu, a także czas szkolenia teoretycznego. Wybór szkolenia należy rozpocząć od określenia  czy planujemy rozwijać swoje umiejętności i do jakiego rodzaju lotów używać naszych samolotowych uprawnień.

Świadectwo Kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego  (UACP) to najtańsza z możliwych opcji finansowych, zarówno pod względem kosztów szkolenia jak i wynajmu samolotu,  ale też co do zakresu opanowanego materiału  niestety najmniej korzystna. Według przepisów posiadając UACP możemy lecieć samolotem, który nie przekracza 495kg maksymalnej masy startowej (MTOW) i zabiera nie więcej na pokład niż dwie osoby. Ponadto posiadając uprawnienia do lotów ultralekkimi samolotami nie mamy uprawnień do wlotu w przestrzeń kontrolowaną, czyli na  lotniska komunikacyjne. Kolejnym minusem jest także brak możliwości poszerzenia swoich uprawnień lotniczych o chociażby loty nocne. Gdybyśmy posiadając takie świadectwo kwalifikacji zdecydowali się na zdobycie licencji pilota LAPL lub PPL, nasz dotychczasowy nalot będzie uhonorowany tylko w ilości 10 godzin.  Co ważne świadectwo kwalifikacji UACP w wielu krajach UE nie jest w ogóle uznawane.

Licencja pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL uprawnia nas do niezarobkowych lotów, na samolotach jednosilnikowych lądowych o maksymalnej masie startowej 2000kg i o ilości miejsc na pokładzie nie większej niż 4. Szkolenie praktyczne niewiele dłuższe niż na ultralekkie, ale za to możemy zdobyć kolejne uprawnienia, a nasz nalot zdobyty na samolotach tak zwanych lekkich zalicza się na poczet kolejnych licencji. Z licencją pilota samolotowego rekreacyjnego LAPL możemy zdobyć uprawnienia do lotów nocnych jak i loty międzynarodowe w rejonie UE przy zaliczonym egzaminie ze znajomości języka angielskiego ICAO Level 4. Koszt LAPL jest niewiele większy od świadectwa kwalifikacji, a zyskać możemy sporo.

Licencja pilota samolotowego turystycznego PPL uprawnia nas do wykonywania lotów na samolotach jednosilnikowych lądowych o maksymalnej masie startowej aż 5700kg i nie ma ograniczeń co do liczby miejsc na pokładzie naszego statku powietrznego! Jest natomiast najdroższą z pierwszych licencji samolotowych. Loty w przestrzeni kontrolowanej możemy wykonywać i tak jak w przypadku licencji LAPL możemy uzyskać uprawnienie do lotów nocnych, a przy zaliczeniu egzaminu ze znajomości języka angielskiego ICAO Level 4  granice państwowe nie są dla nas ograniczeniem. Jest to najlepszy wybór jeżeli chcemy dążyć do otrzymania licencji pilota zawodowego CPL lub licencji pilota liniowego ATPL.

Poniżej zamieszczamy tabelę w której są zestawione wymagania kursowe, ograniczenia wynikające ze świadectwa kwalifikacji czy  licencji pilota.

 

L.p.

 

UACP

LAPL(A)

PPL(A)

1.

Szkolenie teoretyczne (liczba godzin)

60

100

100

2.

Szkolenie praktyczne (minimalna liczba godzin)

28

30

45

3.

Maksymalna masa startowa statku powietrznego (kg)

495

2000

5700

4.

Maksymalna liczba miejsc w statku powietrznym

2

4

brak ograniczeń

5.

Zaliczenie nalotu na poczet innych licencji

max 10godzin nalotu

tak

tak

FaLang translation system by Faboba