Jak uzyskać licencje pilota samolotowego turystycznego PPL(A)?
W dzisiejszych czasach, aby stać się pilotem samolotu nie trzeba wcale wykazywać się ponadprzeciętnym zdrowiem, dziś spełnienie marzeń z dzieciństwa o zostaniu pilotem stało się banalnie proste!
Nauka latania
Aby rozpocząć musimy mieć skończone 16 lat w dniu pierwszego lotu samodzielnego, choć licencję pilota otrzymamy i tak dopiero w wieku lat 17, ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie 2 klasy i odpowiednią ilość pieniędzy, aby zrealizować swoją pasję.
Zacząć należy jednak od przeprowadzenia badań lotniczo-lekarskich, dzięki którym dowiemy się czy spełniamy wymogi określone przez przepisy prawa lotniczego, choć naprawdę nie ma się czego bać, bo tylko bardzo poważne choroby wykluczają nas z grona personelu lotniczego.
Gdy już wiemy że nic nie stoi na przeszkodzie do uzyskania przez nas licencji pilota samolotowego PPL(A) możemy wybrać ośrodek szkolenia lotniczego, gdzie przejdziemy szkolenie teoretyczne do wybranej przez nas licencji pilota. Dziś możliwości jest wiele, możemy wybrać kurs stacjonarny (grupowy), indywidualny, e-learning bądź metodę kształcenia równoległego z wykonywaniem lotów szkolnych po zaliczeniu niezbędnej wiedzy lotniczej. Standardowe szkolenie trwa 100godzin i obejmuje takie przedmioty jak prawo i przepisy lotnicze, ogólna wiedza o samolocie, osiągi i planowanie lotu, człowiek- możliwości i ograniczenia, meteorologia, nawigacja, procedury operacyjne, zasady lotu, łączność i ogólne bezpieczeństwo lotów. Nie obawiajcie się, to tylko tak groźnie brzmi! Po zakończonym szkoleniu czeka nas egzamin wewnętrzny w danej organizacji szkolenia lotniczego, po jego zdaniu otrzymujemy zaświadczenie o ukończeniu szkolenia i możemy już przystąpić do egzaminu przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Warszawie.
Decydując się na tradycyjną kolejność szkoleń, po zaliczeniu wewnętrznego egzaminu sprawdzającego poziom wiedzy lotniczej możemy przystąpić do latania samolotem! Nauka pilotażu dzieli się na trzy etapy. Podczas pierwszego z nich latamy w strefie naszego lotniska, gdzie uczymy się lotu po prostej, zakrętu, wznoszenia czy opadania, w skrócie poznajemy właściwości pilotażowe naszego statku powietrznego. Następnie czeka nas latanie po kręgu nadlotniskowym, ćwiczymy jego budowę, utrzymywanie zadanych parametrów lotu i co najważniejsze uczymy się startować i lądować samolotem. A to w nauce latania jest najtrudniejsze i najważniejsze. Drugi etap szkolenia to nauka podstawowych umiejętności pilotażu samolotu w locie wg wskazań przyrządów, czyli ćwiczymy utrzymywanie parametrów lotu, ale nie widzimy nic poza przyrządami! Kolejnym i już ostatnim etapem podczas szkolenia do uzyskania licencji pilota samolotowego są loty nawigacyjne. Na tym etapie możemy sprawdzić poziom naszej wiedzy w zakresie nawigacji. Ćwiczymy loty po trasach wykorzystując jedynie mapę i swoje obliczenia nawigacyjne, bądź możemy też korzystać z lotniczych pomocy radionawigacyjnych. Żeby nie było tak łatwo mamy tu także lot po trasie nawigacyjnej wg wskazań przyrządów! Po każdym z tych trzech etapów przechodzimy oczywiście egzamin dopuszczający nas do realizacji kolejnego zadania, a po wszystkich tych trzech etapach szkolenia możemy przystąpić do lotu sprawdzającego z przedstawicielem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej.
Po zdaniu egzaminu teoretycznego oraz praktycznego przed przedstawicielami Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej możemy cieszyć się licencją pilota samolotowego PPL(A)! I w ten o to sposób staliśmy się licencjonowanymi członkami personelu lotniczego.